Workshop: Planlæg et godt flowchart

Inden du går i gang med at opbygge et flowchart, vil vi foreslå at bruge denne workshop til at planlægge din kommunikation til et brugervenligt flow – inden du bygger det i GoPublic.

Introduktion

Skab struktur i dit flowchart

Det kan godt betale sig, at træde et skridt tilbage, planlægge og få det fulde overblik over alle kommunikationsspor, før du bygger et flowchart op i GoPublic. Vi foreslår at planlægge flowet på i en workshop enten alene eller sammen med et par kollegaer.

Workshoppen hjælper jer med at:

  • Omsætte komplicerede processer til et klart beslutningsforløb
  • Få overblik over trin, valg og slutpunkter
  • Forberede indholdet til opbygning i Flowchart-modulet i GoPublic

  • Inviter 2–5 personer (fx relevant fagperson + webredaktør + evt. kommunikationsmedarbejder) - eller lav flowet selv.
  • Sæt 1,5-2 timer af.
  • I skal have helst have adgang til at kunne printe spørgsmål/svar, post-its, tape, tuscher, evt. whiteboard eller væg. Ellers findes der en del digitale boards, der kan det samme.
Step 1 af 5

Kortlæg alt indhold

Få det hele frem – alle spørgsmål, svar og sluttekster.

Skriv eller print alle spørgsmål, svar og slutpunkter ned – ét pr. seddel eller post-it. Læg dem fysisk ud, så I kan flytte rundt og danne overblik. 

Brug fx én farve til spørgsmål, én til svar, én til slutpunkter for at skabe bedre overblik. 

Læg alle sedler ud på bordet (eller sæt dem på væggen).

Inddele evt. i separate del-flows, hvis det er nødvendigt. Vær opmærksom på gentagelser eller loops.

Step 2 af 5

Find jeres “hovedvej”

Find det typiske forløb, som de fleste brugere skal igennem. Det er jeres hovedvej:

  • Vælg de sedler, der udgør det normale forløb.
  • Læg dem i rækkefølge.
  • Marker grene, der er undtagelser eller specialtilfælde.
  • Hvis en gren bliver for lang eller kompliceret – overveje at del flowet op.

Nu har I identificeret den vej, de fleste brugere går, og fået overblik over afstikkere.

Step 3 af 5

Forfin hvert flowtrin

Nu er det tid til at forfine og forenkle de enkelte trin i jeres flowchart.

Sådan gør du

Undgå at pakke flere spørgsmål (og dermed svar) ind i ét trin. Generelt viser brugerundersøgelser, at vi gerne vil klikke flere gange, hvis blot vi føler, vi er på rette vej. Så opdel dine spørgsmål og gør dem simple.

Start med at identificerer hvilke spørgsmål, der i virkeligheden spørger om flere ting på en gang. 

Eksempel:

  • "Rejser du alene og med hund?"

Ofte skyldes disse formuleringer, at vi har en organisatorisk viden om fx i dette tilfælde en særlig billettype - eller en anden intern måde at inddele jeres vidensområde i kategorier.

Men et godt flow, er altid et simpelt flow, med et step ad gangen.

Del op, hvor spørgsmål dækker for meget og lav nye, enkle formuleringer.

Eksempler på korte, klare formuleringer er:

  • "Søger du erstatning på dine egne eller andres vegne?"
  • "Rejser du med hund?"

Et klart formuleret spørgsmål kan godt lede til en række af svar, fx:

  • "Hvornår skete skaden?"

Svar:

"For under fem år siden", "For fem-ti år siden", "For over ti år siden". 

OBS: Husk dog blot den generelle regel om, at dine brugere kan forventes at overskue 5-7 valgmuligheder. 

Dette trin er et af de vigtigste. Som altid er det vigtigt at bruge begreber dine brugere kender. I et flowchart skal kommunikationen være simpel, så her er det vigtigt at rydde ud i tekniske begreber, dine brugere ikke har forudsætninger til at kunne forstå.

Eksempel:

  • “Ansøger du om fritagelse pga. §32?” 

Kan ændres til:

  • “Vil du søge om fritagelse på grund af særlige forhold?”
Step 4 af 5

Dokumenter flowet i et blueprint

 

Start med at tage billeder af alt hvad I har lavet. Opret derefter flowet i en tabel eller PowerPoint, alt efter hvad I synes er mest fleksibel.

Vi foreslår, at I inddeler blueprintet i kolonner. Første kolonne kan fx være spørgsmålene i jeres hovedvej. Noter alle spørgsmål og svar ned:

Det kan være, det er en hjælp for jer også at tegne en simpel version af flowet, med alle steps - uden tekster. Så det er visualiseret og I behøver ikke holde styr på logik og indhold samme sted. Men det vigtigste er selvfølgelig, I selv forstår det system, I har oprettet flowet i!

Step 5 af 5

Test dit flow

Før du bygger dit flow op i GoPublic, er det en god idé at lave en lille brugertest. 

Gennemgå dit flow med en bruger eller en kollega – gerne én, der ikke kender indholdsområdet.

Udfør gerne testen som en slags rollespil, hvor I sidder sammen. "Forestil dig, du er bruger x, der skal afklare om ...". Bed testpersonen om at "tænke højt" undervejs, så evt. usikkerheder kan blive afklaret.

Spørg undervejs:

  • Giver rækkefølgen mening?
  • Føler du, at du bliver guidet?
  • Hvor bliver du i tvivl undervejs?
  • Jeg bemærker du stopper op her, er der noget der er uklart?

Vær undersøgende overfor om brugerne kan følge med? Bliver de i tvivl? Stopper de op? Fjern alt, der ikke er nødvendigt og husk at et godt flow, er altid et simpelt flow, med et step ad gangen.

Efter workshoppen

Nu burde du være klar til at oprette dit flow i Flowchart-modulet. Vi anbefaler du dykker ned i denne vejledning om, hvordan du bruger Flowchart-modulet:

E-læring om Flowchart-modulet

Indhold

Container Module